Hong Kongers zijn vreemde mensen.. - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van Bram & Claudia in HK - WaarBenJij.nu Hong Kongers zijn vreemde mensen.. - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van Bram & Claudia in HK - WaarBenJij.nu

Hong Kongers zijn vreemde mensen..

Door: Claudia

Blijf op de hoogte en volg Bram & Claudia in HK

29 Mei 2013 | Hong Kong, Kowloon

Vréémde loopjes
Hong Kongers kunnen niet lopen. Echt, ik maak geen grapje! Dat ik nog niemand heb zien vallen heet een wonder?
Als eerste heb je de ‘sjokkers’. Deze mensen lijken letterlijk en figuurlijk gebukt te gaan onder het leven en dat gewicht dat zit in hun voeten. Het kan niet anders, want ze slepen en sloffen toch een eind weg. Jeetje! De schoenenindustrie moet hier toch goede zaken doen, haha.
De ‘eendjes’ zijn het tegenovergestelde want deze groep loopt alsof ze een trap oplopen? Of misschien beter; alsof ze van die zwemvliezen aan hebben, zoals mensen die gaan duiken. Ik blijf me afvragen: waarom?? Ik ben nog moed aan het verzamelen, maar ik ga het zeker nog eens vragen!

Het beste vermaak is leedvermaak, helaas maar waar. Wanneer je een rennende Hong Konger ziet lig je helemaal in een deuk. Ze kunnen het niet! Ze willen wel, maar ze lijken bang om te bewegen; hun armen gaan niet mee en ze lijken bang te zijn om te vallen ofzo? Komt vast door de overal aanwezige bordjes “Floor slippery when wet” (maar die altijd droog is), en “Mind your step”. Ik weet het niet hoor, maar het is hilarisch!

Een beetje triest is het soms ook wel.. Een grote groep kan volgens mij ook gewoon écht niet lopen. Hun voeten staan dusdanig naar binnengekeerd dat de ene voet de andere raakt bij elke stap die ze zetten? Zelfs de allerkleinste kinderen lopen zo, maar aan het aantal volwassenen die hier nog niet overheen is gegroeid kun je zien dat er maar weinig aan gedaan wordt..?

Bang voor regen
Oké, niemand vind het leuk om door de regen te lopen en nat te worden, daar hoef ik niet moeilijk over te doen. Maar Hong Kongers zijn werkelijk bang voor regen!
Zodra ze ook maar één druppel voelen komen de paraplu’s te voorschijn en wie dit niet heeft gooit zijn arm over z’n hoofd of gebruikt ook maar het kleinste papiertje dat ze toevallig in hun zak hebben. Als of dat iets helpt, haha.
Als er een “Thunderstorm Warning” wordt gegeven, is dit echt overal te zien; op het weerbericht, op de app op je Phone en in alle lobby’s van hotel en appartementencomplexen. Soms zelfs in de hoek van de tv als je die aan hebt. Geen half werk hier! Meestal blijft het bij een paar druppels maar goed, iedereen moet doen waar hij zicht het beste bij voelt;)

Maar als er dan eens een echt flinke bui met onweer is wordt het helemaal bijzonder haha. Laatst een zware onweersbui ’s nachts waardoor het ’s ochtends nog flink regende. Direct werden onze afspraken geannuleerd door onze makelaars, want de kantoren waren gesloten? Niet alleen bedrijven, ook winkels en scholen hielden hun deuren dicht en het drukke verkeer op straat bleef ook weg. Let op: deze storm (black rain) was om 02:00 ’s nachts…

Bang voor de zon
Tja, regen vinden ze hier maar niks..maar de zon ook niet, haha! Nu schijnt de zon (nog) maar zelden hier in Hong Kong, dus wij worden gelukkig van elk straaltje dat we kunnen meepikken. Hong Kongers niet. Die toveren direct weer hun parapluutje tevoorschijn, báng voor elk zonnestraaltje dat ze moeten meepikken?! Parapluutjes, zonnebrillen, hoeden en liefst daar overheen nog eens zo’n ouderwetse zonneklep waar je doorheen kunt kijken.
De meeste mensen houden zelfs stug hun lange broek of legging aan, liefst nog met een vest of jas erbij, want stel je voor je zou een kleurtje krijgen! Oké, het is misschien een overblijfsel van een cultuurverschilletje, maar met 30.C en anno 2013 lijkt het toch een beetje overdreven…

Moe!
Lange dagen, weekend van 1 dag en weinig verlof.. Ik heb wel een beetje met ze te doen hoor! Geen wonder dat ze elk moment dat ze kunnen gaan slapen. Op hun karretje op straat, op een muurtje van een winkel, in de metro en zelfs in restaurantjes..overal wel een slapende Hong Konger, hihi.

Eeuwige jeugd
De prestatiedruk is hoog in China en ook in Hong Kong. Veel zelfmoorden onder tieners, heel akelig allemaal. Vanaf 2-3 jaar oud zijn er al klasjes (ook in het weekend en in schoolvakanties!) om maar zoveel mogelijk te leren zodat ze later een goede baan krijgen en hun familie kunnen onderhouden. Echt heel sneu om te zien, maar ja, als je niet beter weet?
Kind zijn lijkt voor een grote groep niet bepaald weggelegd, maar…de schade wordt op latere leeftijd ingehaald! Meiden van 18-20 jaar oud die met een Mickey Mouse-diadeem op gaan uit eten is één van die resultaten, hihi. Of vrouwen van 50 die zo idolaat zijn van Hello Kitty, dat ze er een afbeelding van op hun gsm hebben, op het hoesje van hun gsm én op de tas waar de gsm in gaat..!? Om maar te zwijgen over iédereen die hier eeuwig spelletjes op z’n gsm speelt.
De Dutch Rubber Duck haalt ook het kind in de Hong Konger naar boven; mensen komen kijken alsof het een filmster is haha! Eendenoutfits, eendenpetjes, eendenballonnetjes om hun pols, het kan niet op! Ik lig hier vaak echt in een deuk, maar je moet het ze nageven; die lui hier doen precies wat ze leuk vinden. En dat is natuurlijk toch het belangrijkste;)

• 29 Mei 2013 - 13:02

Lauren:

Hahahaha, ik lig in een deuk, nog meer reden om snel langs te komen: dit moet ik natuurlijk met eigen ogen zien! Wat een rare lui zeg, maar ja, het zorgt wel voor vermaak :) Wel een raar verhaal van die naar binnen staande voeten, lijkt me niet gezond :s
    Zo, ik ga weer verder werken, jaja, zelfs hier in Nederland hebben we (een ietsiepietsie) last van prestatiedrang!

Xxx, L.