Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Bram & Claudia in HK - WaarBenJij.nu Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Bram & Claudia in HK - WaarBenJij.nu

Beijing

Blijf op de hoogte en volg Bram & Claudia in HK

15 Mei 2014 | China, Peking

Citytrip naar Beijing

Wat een bijzondere stad! Alles is hier groot; de gebouwen zijn enorm en ruimtelijk, de 10-baans wegen overvol en het is drúk!
Natuurlijk zijn we wel wat gewend in Hong Kong, maar dit overtreft alles haha. Misschien omdat er zoveel ruimte is en je daardoor meer ziet??

Op onze eerste dag starten we bij het Plein van de Hemelse Vrede (Tian'anmen Square) dat ook alweer héél groot is en lopen we vanuit daar door naar de Verboden Stad. Al snel spreekt Lulu ons aan, zij is een gids en neemt ons mee door deze bijzondere 'stad'. Alle informatie die zij vertelt hadden we nooit uit onze reisboekjes kunnen halen!
We zien de troon van de keizer, de huwelijksnacht-tempel, de gebouwen voor de vader, de moeder en de (3.000!) concubines van de keizer etc. Alles ziet er nogal statig uit en op een bepaalde manier ook wel sober, alleen maar stenen, maar uiteindelijk komen we in de paleistuin waar bomen staan van 500 en 600 jaar oud. Prachtig!
We zijn niet de enigen die hier vandaag zijn, je kunt over de koppen lopen, maar volgens Lulu valt het wel mee en is het niet eens zo druk als op een normale dag. Dan zijn er namelijk 80.000 mensen en op een Public Holiday zelfs 200.000!!
Er zijn ook veel 'mainlanders', mensen uit het binnenland en die zien maar zelden (of nooit?) Westerlingen zoals wij. We staan ik weet niet hoevaak op de foto, gevraagd en ongevraagd haha.

Vanuit De Verboden Stad lopen we door naar een aangrenzend park, ooit bedoeld voor de keizer om tot rust te komen en in de Buddha-tempel te communiceren met de goden, (de keizer ziet zichzelf als de Zoon van de Hemel). Het zijn een paar treden naar boven maar dan heb je ook wat. Vanuit hier kun je over de hele Verboden Stad uitkijken...wauw!

Op onze tweede dag gaan we naar het Zomerpaleis dat een stukje buiten de stad ligt. Ook hier worden we voor de ingang aangesproken door een gids, Happy heeft hij :) Ondanks de regen is hij inderdaad erg happy en hij weet op een leuke manier zijn verhalen te delen.
We lopen door de langste gang ter wereld die vol kleine wandschilderijtjes is die allemaal verschillend zijn. Aan de ene kant zien we een met de hand aangelegd meer, aan de andere kant de vertrekken van de keizerlijke familie. Ik zal geen ellenlang verhaal opschrijven met alle info van Happy, maar het was in ieder geval erg indrukwekkend!

Uiteindelijk in een Mac-riksja (jaja, ze bestaan) weer terug in het hier-en-nu gestapt want vanavond hebben we kaartjes voor een acrobatenshow in het Chaoyang Theatre. Leuk leuk leuk!

We hadden het nog niet eerder gegeten dus de hoogste tijd voor een echte Peking Duck! Bij Da Dong komt de kok hem aan tafel voor je snijden en de serveerster maakt met kleine pannekoekjes mini-wraps voor je. We krijgen er zelfs soep en zelf gemaakt bosvruchtenijs bij; dit is zeker een aanrader!

Op dag 3 hadden we een chauffeur geregeld die ons naar de Chinese Muur bracht. Het ligt een stuk buiten de stad en we hebben speciaal een stuk uitgekozen waar het minder toeristisch was. Ook zeker aan te raden!
Hóe indrukwekkend om daar boven op De Muur te staan met alleen maar bergen om je heen. Daar word je letterlijk wel even stil van!
We hebben er ongeveer 1,5 uur rondgelopen om daarna met de rodelbaan weer naar beneden te gaan. Ehm, Bram dan..geef mij de stoeltjeslift maar;)
Eenmaal beneden stond onze chauffeur klaar om met ons naar de Ming-tombes te gaan waar 12 keizers begraven liggen. Eén tombe kon je in, ook weer erg indrukwekkend! Op de tombes en bij de tronen lagen bergen met geld, waarom??? Ik kan wel wat dingen verzinnen, maar het werd helaas nergens vermeld.
Op de terugweg nog langs het Olympisch dorp gereden maar jammer genoeg geen tijd om uit te stappen. Bovendien werd onze chauffeur een beetje lastig en wilde naar theeceremonies en souveniers kopen... Nou nee!

's Avonds zouden we gezellig een terrasje pikken aan een meer, volgens ons boekje romantisch en heel pittoresk.. Nou, we hebben nog nooit zo'n drukte, zoveel gekleurde lichtjes gezien en zóveel live-zangers tegen elkaar op horen zingen hahaha! Dit was echt de avond van de wansmaak! In werkelijk ieder restaurantje (en ze liggen tegen elkaar aan), stond een live band te spelen. Je kon elkaar op straat al nauwelijks verstaan?!?
Maar ach, als het zó fout is wordt het vanzelf weer grappig. En vanuit een dakterras aapjes kijken is ook zo verkeerd nog niet ;)

Op onze laatste dag nog snel proberen of we de ingebalsemde Mao kunnen zien, maar helaas waren we te laat. Mao houdt zich blijkbaar niet aan de tijden van de ANWB. Pech gehad. Nog snel een stadswandeling door een Hutong en naar de Tempel of Heaven.

We hebben echt ontzettend veel gezien, heel bijzonder om dit te mogen meemaken!

• 15 Mei 2014 - 13:19

José:

Wat een leuk reisverslag alweer!
    Jullie benutten jullie tijd daar echt wel optimaal, geweldig.
    Xxx